طواف آب در سرداب

همچنین « رشته كوه فِردان » نیز در جنوب غربی شاهانكوه قرار دارد . اين رشته كوه از 40 كيلومتري باختر شمالي فريدون شهر شروع شده و رو به سوي جنوب خاوري تا 25 كيلومتري جنوب باختري فريدون شهر امتداد مي يابد. منطقه جغرافیای استفاده از این زبان جنوب غربی خاک ایران امروزی را در بر میگیرد. ق یعنی دیر زمانی که اعرب بر بقیه ایران مستولی و تا حد زیادی با خلق و خوی ایرانی مأنوس شده و از سبعیت افتاده بودند ، آنهم بطور موقت برای دوره کوتاه ۴۰ ساله ای گشوده می شود و از آن پس بجز در مقاطع بسیار کوتاه و موقتی ، همواره حالت استقلال و خودمختاری داخلی خود را حفظ کرده است .لذا داستانها و روایات ایرانی بخوبی و نسل اندر نسل محفوظ و منتقل گردیده است .

یعنی از جانب خدای تعالی وحی به کیخسرو رسید که در این چشمه تن شویی و غسل را بعمل آورد و در میانه شمال و مشرق گنجه بمساحت دو فرسخ کتلی است یعنی گردنه و عقبه که آنرا بزبان ایل کوه گیلویه مله بیژن گویند در این کتل بیژن و همراهان کیخسرو از باد و برف هلاک شده اند ، حضرت فردوسی فرموده است (۰۰۰۰۰۰۰)۳ و احمد اقتداری در جغرافیای تاریخی خوزستان و کهگیلویه و ممسنی در اهمیت تاریخی و استحکام رشته کوههای دنا میگوید : به دوران هخامنشیان و سپس بدوران اشکانیان و ساسانیان کوههای سر بفلک کشیده دامنه های قله دنا دیوارهای بزرگ و بلندی بوده اند و در غالب مواقع سال فیر قابل عبور حتی برای اسب سواران و پیادگان ۱ و همچنین در دیگر تألیفات متأخر هر جا سخنی از این استان رفته است اشارات مشابهی به موارد بالا گردیده است .

در کوه دنا به کوه گیلویه ، که دمه یکی از گردنه های دامنه جنوبی دنا بهمین نام باقیست ۲ . از این مدرسه، امروز اثری بر جای مانده­است و محل آن در احمدآباد اصفهان به نام دارالبطیخ که عامه­ی مردم آن را دارالبتی تلفظ­میکنند معروف­است. در این استان حدود 900چشمه دایمی وجود دارد که شیب تپه ها و دره ها این چشمه ها مناظر طبیعی بسیار را در اطراف خود پدید می آوده است. و در یک منزل آنطرف تر جائیکه دره ای مصفا و آبی بس زلال و خوشگوار بر سر راه قرار می گیرد و خسرو و لشکریان تشنه اش میل به آشامیدن آب می کنند و خسرو جام گیتی نمای خود را که هرگز از خود دور نمی کرد جهت شستشو و آشامیدن آب بیرون می آورد ولی همینکه آن را در آب فرو می برد از دستش لغزیده و ناپدید می گردد و با جستجوی بسیار زیاد دیگر نشانی از آن بدست نمی آید .

شاید بتوان سعدی را بزرگترین شاعر در ادب فارسی دانست که به دفعات مختلف و به صور گوناگون، مفاهیم و مضامین پندآموز اخلاقی، اجتماعی در آثارش آورده شده است. 6) سرحد چهاردانگه: این منطقه هنوز آنطور که باید و شاید بررسی نشده ولی تعداد لرها در اینجا نیز چشم گیر است. گرمسیرات طایفه عالی انور در: چلبار-خراج- صلواتی- جازستون شه- آبژدان-خارکله- بدر آباد-ندیدونه- سرکمری-دره بوری-سرشاه- طراز حرکش-آب فی یک-هرتی- آرپناه – گریوه -انبار اسپید -سکونت دارند که در خوزستان میباشند.

محل سکونت طایفه عالی انور سردسیرات در:چم در-قلعه تک -خسروآب-چلگرد-سرخ کوه-سوراخ گرلگ-ده نو-گره کوشک-نیاکان- میان دودان- دارکان -شیخ عالی خون-آب بختان-سورآب- که در منطقه چهار محال وبختیاری میباشند. بیشتر کسانی که در تهران زندگی میکنند چیزی به جز ساختمانهای شهر و ترافیک نمیبینند اما کافی است کمی اهل گردش باشید تا در ماجراجوییهای خود به نقاط طبیعی تهران برسید. قدمت دقیق کافر کلی مشخص نیست؛ اما بهنظر میرسد این دخمهها، پناهگاههایی با امکانات کامل برای دفاع در برابر حمله اعراب بودهاند.

اما متاسفانه بسیاری از افراد رعایت نمیکنند و زبالههای خود را در آن رها میکنند که باعث شده مسیر آبشار هفت چشمه مانند گذشته بکر نباشد و این مسئله، کمی از زیبایی آن کاسته است. ممسنی اقوام لُر در طول تاریخ در حوزه های مختلف سیاسی ،اجتماعی ،علمی ،مذهبی و فرهنگی فرهیختگان و مشاهیری را در درون خود پرورش داده اند که در این وبلاگ از مشهورترین آنها از دوره هخامنشیان تا به امروز یاد خواهد شد. سلیورزی : از طوایف معروف لُر است که در بسیاری از منابع آنها را از اخلاف والیان لُرستان می دانند. زمین اینجا آنقدر حاصلخیز است که دو بار در سال میتوان برنج کاشت.

ایل کوچک سرخی با 700 خانوار (سال 1292 شمسی) در بلوکی در نزدیکی طوایف دیگر سکونت دارد. بوک لند نیز با هدف جذب بیشتر مخاطب به محصولات فرهنگی، اقدام به برگزاری مراسم امضای کتاب یا رونمایی از آثار جدید فرهنگی و موزیکال با حضور نویسندگان، مترجمان و هنرمندان میکند. د ردائرة المعارف اسلامی به استناد حدث نقل شده در صیح بخاری(الحدود باب 2-4، الحدود حدیث 35-37)آمده است که حدّ شراب در عهد پیامبر صلی الله علیه و آله و ابو بکر چهل تازیانه بوده است، بعدها عمر بن الخطاب در پاسخ نامهای که خالد بن ولید نوشت پس ازمشاوره باصحابه آن را هشتاد تازیانه قرار داد، موافق با حد کسانی که تهمت زنا به زنان پاکدامن میزنند و سپس چهار شاهد نمیآورند:«و الذین یرمون المحصنان ثم لم یأتوا بارعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة» (32) :حدیث نبوی«من شرب بصقة من خمر فاجلدوه ثمانین» (33) (:هر کس باندازه آب دهان خم باده بنوشد به او هستاد تازیانه بزنید)نیز تأیید میکند که حدّ نوشیدن شراب هشتاد تازیانه است؛بهر حال همه فقها حد نوشیدن شراب را، بجز شافعی که چهل تازیانه دانسته، هشتاد تازیانه معین کردهاند.

هنگامی که آب در یک گودال در حال حرکت و روان، جمع می شود گومی نام می گیرد. اساس آبادانی وشکل گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه ای است به نام دروغ زن. ایل کاحیرده : از ایل کاحیرده ای هستند که در دهلران نیز ساکن اند و در مورموری زندگی می کنند. ۱۰- صاحبیه که مجموعه ای است از قطعات فارسی وعربی و بیش تر از آنها در ستایش شمس الدین صاحب دیوان جوینی است که وزیر دانش دوست اتابکان بود. مؤیدالدوله و فخرالدوله­ی دیلمی (که در همین قلعه وفات یافت)(الإصفهانی، 1368: 31)، قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر اصفهان را که بیش از صد هزار مترمربع مساحت داشت، برای ساختن قلعه­های محکم انتخاب­کردند.

اگر شما هم قصد بازدید از این منطقه گردشگری را دارید می توانید از طریق خیابان شهید غیوری در شهر ری و گذر از خیابان 22 بهمن خودتان را به چشمه 8 هزار ساله تهران برسانید. نفوس این ولسوالی اضافه تر از یکصد وپنجاه هزار نفر بوده ویکی از باسواد ترین مناطق افغانستان به شمار می اید. بی تردید ، سرسبزی طبیعت و وجود آب بیش تر چشمه در فصول گرم سال، باعث بازديد بیش تر در این مکان است.

شاه دشت کرج: آب معدنی شاه دشت در 25کیلومتری جنوب کرج واقع شده و آب آن دارای سولفات سدیک و کلروره کلسیک سرد است. ایل ارکوازی: ایل مستقل ارکوازی ساکن ارکواز هستند، دارای تیره های زیادی هستند که اکثر آنها در زمان والی به خاطر ظلم و ستم او به عراق کوچیده اند . این ولسوالی در حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و دارای ۲۵۰ قریه رسمی وغیر رسمی میباشد. جمعیّت آخرین روستا – یعنی روستای « سَرداب بالا » – حدود 30 خانوار روستائی و 20 خانوار عشایری بوده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2500 متر می باشد .

کی گیوی های ساکن بویراحمد سفلی(نقاره خانه.دروهان.چنار و ضرغام آباد) شامل اوداد ملاعلی پناه(خود به دو اولاد :علی محمد و علی کرم تقسیم میشوند),کا خسرو,محمد شریف,فریدون,محمد حسین,علی گرگ,راه خدا و اولاد خلف می باشند. اولاد غلامرضا. اولاد بارانی. 2) شیراز: شیراز به علت مهاجرپذیری و نیز به دلیل نزدیکی به سرزمینهای لرنشین از دیرباز توجه لرهای مناطق فارس، کهگیلویه و بوشهر را بخود جلب نموده و بدون تردید از زمانهای قدیم تاکنون گروههایی از این قوم بتدریج در این شهر سکونت اختیار کردهاند. ذکر این نکته شایسته است که لرهای قرار گرفته در ساختار سیاسی اجتماعی ایل قشقایی بهمراه شولیها در مجالهای دیگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تجلی در لغت به معنای نمودار شدن، پدپد آمدن، و هویدا گردیدن ست ولی در عرفان از آن، به تجلی حق تعبیر میشود و مفهومی بس گسترده پیدا میکند تا جایی که قسمی از آن موجب پیدایش کاینات محسوب میشود، و قسمی دیگر که مورد بحث ماست سبب گشوده شدن دریچهای از اسمء و صفات الهی بر دل سالک و مایه تهذیب نفس او بشمار میآید. یکی را دیدم که پای نداشت، سپاس نعمت حق بجای آوردم و بر بی کفشی صبر کردم. روستای “سرداب بالا” یا “سرداب علیا” با جاذبه های متنوّع و مناظر طبیعی فراوان و چشم اندازی بسیار زیبا در دامنۀ شمالی رشته کوه شاهانکوه و در پای قلّۀ سر به فلک کشیدۀ 4040 متری شاهانکوه قرار دارد.

بافت های تاريخی و قديمی این منطقه با جاذبه های نوستالژيک، معماری، فرهنگی و بناهای ارزشمند اش كه هر یک نمادی از شرايط اقتصادی، اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی یک دوره تاریخی خاص هستند، از مقاصد گردشگری محسوب می شوند (منبع: روزنامه اصفهان زيبا). تالاب های طشک و و بختگان در زمان های نه چندان دور از پر آب ترین و بزرگ ترین دریاچه های کشورمان محسوب می شدند. بخش دوم یعنی کاکان، آب و هوایی معتدل دارد. از آنچه گذشت چنین برمیآید«فنحات»، تجلیات فیض بخش الهی است بطور مطلق؛که از آن، انس و مستی و معرفت در دل سالک پدید میآید؛و عشق و جاذبه، در عالم امکان.

«یعنی تمامت عالم از غیب و شهادت مانند یک خمخانهاند که پر از شراب هستی حق گشته و دل هر ذره از ذرات مجودات که مراد حقیقت آن ذره ست. معروف ترین فرد طایفه منجزی در طول تاریخ نامدارخان منجزی بوده که ناجوان مردانه بدست جعفرقلی خان بهداروند کشته میشود واز نوادگان ایشان اعبالحسن منجزی را میتوان نام برد وآحسنی حسینی هم ازکلانتران این طایفه بوده . از روي گردنه كم ارتفاع فوق الذكر تا مركز اين دشت كه محلي است به نام تنگ عرب و چشمه اي به همين نام در آن قرار دارد حدود يك ساعت راه است.

چشمه اعلا یکی از زیباترین منابع هاي طبیعی تهران هست برای مشاهده اکثر می توانید در ادامه تالاب را دنبال نمایید . البته نام باستانی این چشمه «سورِن» بوده که با الهام از نام های خاندان بزرگ دوره اشکانی و ساسانی نامگذاری شده بود و حالا به نام چشمه علی شناخته می شود. برخی نیز درباره­ی وجه تسمیه­ی این مکان گفته­اند: «برخی دهکده­ها به مرور ایام جزء شهر شد و بعضی از آنها نام خود را به محله­ای که در آن به­وجود­آمده­اند نهاده­اند و برخی دیگر، نام بنیانگذار محله را پذیرفته­اند. 4-«ان الابرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا» (23) :بیگمان نیکان از جامی نوشند که به کافور آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید